چگونه از سوختن ايسيو جلوگيري كنيم؟

دوشنبه 26 آبان 1399
14:42
پریسا راد

چگونه از سوختن ايسيو جلوگيري كنيم؟

دانستن دلايل سوخته شدن ايسيو تا حد زيادي به ما در جلوگيري از خراب شدن آن كمك مي‌كند. ما نيز با در نظر داشتن اهميت اين موضوع، تلاش كرديم تا در يادداشت پيش رو به دنبال پاسخ‌هايي منطقي براي دلايل سوختن ايسيو بوده و تلاش كنيم تا راه‌حل‌هايي براي اجتناب از اين اتفاق ارائه كنيم.

پس اگر شما نيز يكي از مالكان خودرو يا حتي تعميركاران بوده و در مورد دليل سوختن ايسيو كنجكاو هستيد، مطالعه اين يادداشت براي شما نكات ارزنده‌اي در بر دارد. تا انتها با ما همراه باشيد.

قطع جريان برق باتري در هنگام كار كردن موتور خودرو

بايد به اين نكته دقت داشت كه اساساً جدا كردن باتري خودرو در هنگام روشن بودن آن يك كار كاملاً غلط است. بسياري افراد چنين باوري دارند كه با توجه به توليد برق توسط دينام، در طول روشن بودن خودرو مي‌توان باتري را بدون هيچ مشكلي از سيستم برق ماشين خارج كرد اما اين كاملاً غلط است.

دينام در حالت عادي ولتاژي متناسب با برق مورد نياز سيم‌كشي برق توليد مي‌كند اما ولتاژ توليدي توسط اين قطعه ممكن است گاهاً افزايش چشمگيري يافته و به بيش از ولتاژ مورد نياز مدار برق برسيد. در حالت عادي اگر باتري در مدار باشد، با خاصيتي مشابه با خازن، اين برق توليدي را به ثبات رسانده و اجازه ورود برق با ولتاژ بيش ار حد مجاز را نمي‌دهد.

اما در صورت نبود باتري و خارج كردن آن از مدار، ولتاژ اضافي به سيستم برق وارد و منجر به شوك الكتريكي در قطعاتي مانند ايسيو خواهد شد. با اين وجود مي‌توان يكي از دلايل سوختن ايسيو را جدا كردن باتري در شرايط روشن بودن موتور دانست. پس بايد تا حد امكان از جدا كردن باتري در هنگام روشن بودن خودرو اجتناب كرد.

يك عادت بد، يكي از دلايل سوختن ايسيو

برخي از افراد حتي حرفه‌اي، براي اينكه از رسيدن برق به سر شمع‌ها مطمئن شوند، واير شمع را جدا كرده و در تماس لحظه‌اي با بدنه قرار مي‌دهند. جرقه زدن واير شمع نشان مي‌دهد كه جريان برق برقرار است اما اين آزمايش به خودي خود كاملاً غلط و غير حرفه‌اي است.

جرقه ناگهاني ايجاد شده در اين آزمايش خود مي‌تواند به يكي از دلايل سوختن ايسيو تبديل شود. هرچند توضيح دقيق علت اشتباه بودن اين آزمايش و مخرب بودن اين جرقه در حوصله متن نيست اما به‌طور اجمالي مي‌توان گفت كه برق اين اتصال كوتاه از كويل گرفته مي‌شود. بايد خاطرنشان كرد كه سيم‌پيچ اوليه كويل برق خود را مستقيم از ايسيو مي‌گيرد و اين اتصال كوتاه مستقيم به اين قطعه صدمه وارد مي‌كند.

اين دليل از مجموعه دلايل سوخته شدن ايسيو به سادگي قابل كنترل است و كافيست تا از انجام چنين آزمايشي پرهيز كنيد. مي‌توان به سادگي با يك شمع فيلرگيري شده، وجود برق در سر شمع‌ها را كنترل كرد.

برخورد مستقيم مايعات با ايسيو

يكي ديگر از دلايل سوختن ايسيو ، تماس مستقيم مايعات، مخصوصاً آب با خود قطعه و محفظه آن است. هر نوع شوك الكتريكي مستقيمي مي‌تواند زمينه‌ساز سوختن ايسيو شود و بايد از آن اجتناب شود. هرچند خود توليدكنندگان و طراحان خودرو همواره روش‌هاي مختلفي براي محافظت از اين قطعه حياتي مي‌انديشيند اما اغلب برخي از پايه‌هاي پين نري خارجي، بدون محافظت درون محفظه ايسيو قرار مي‌گيرند. در حالي كه اغلب مابقي پايه‌ها و مدارها با موم پوشيده شده، اين سوكت‌ها به علت نياز به اتصال با مدار، محافظت چنداني نداشته و در خيس شدن محفظه به سرعت دچار اتصالي و آسيب مي‌شود.

خيس شدن اين پايه‌ها باعث شوك به ايسيو شده و آن را مي سوزاند. به همين علت همواره براي اجتناب از اين اتفاق بايد از خيس شدن فضاي اطراف ايسيو جلوگيري كرد. معمولاً پيشنهاد مي‌شود در صورت خيس شدن نيز از روشن كردن خودرو اجتناب كرده و تا خشك شدن كامل، بست باتري را جدا كنيد. البته خود انجام اين كار مي‌تواند باعث ريستارت و بازنشاني ايسيو شود.

باتري به باتري كردن؛ عادت غلطي ديگر و يكي از دلايل سوختن ايسيو

به طور معمول در شرايط مختلفي براي فعال كردن مجدد باتري به اصطلاح خوابيده، ممكن است باتري به باتري كردن به عنوان يك راه‌حل معرفي شود. بدون در نظر گرفتن اينكه آيا واقعاً اين روش براي فعال‌سازي مجدد باتري كاربردي هست يا خير بايد گفت مي‌تواند يكي از دلايل سوختن ايسيو باشد.

فراموش نكنيد كه هرگونه ورود غيرعادي و غيراستاندارد برق به مدار، ممكن است باعث شوك به ايسيو شده و آن را بسوزاند. در باتري به باتري كردن نيز ممكن است اين مشكل ايجاد شود پس بهتر است براي حفظ سلامت ايسيو از انجام چنين كاري تا حد امكان اجتناب كنيد.

هرگونه باز كردن و تماس مستقيم با ايسيو

باز كردن ايسيو و جدا كردن سوكت‌ها از آن يكي از اموري است كه مستلزم داشتن تخصص كافي بوده و بايد توسط افراد متخصص انجام شود. حتي در هنگامي كه اين كار توسط افراد متخصص انجام مي‌شود نيز، بايد با رعايت برخي نكات حياتي و به كمك ابزار مناسب انجام شود.

پايه‌هاي ايسيو رسانا هستند و تماس دست با آن‌ها مي‌تواند موجب ايجاد اتصال‌هاي بسيار ريز اما با ولتاژ بالا شود. فراموش نكنيد كه بدن در شرايط معمول ميزان كمي الكتريسيته ساكن دارد و انتقال همين ميزان برق نيز به هسته ايسيو مي‌تواند به يكي از دلايل سوختن آن بدل شود.

پس در نظر داشته باشيد كه تماس مستقيم دست يا اجسام داراي الكتريسيته ساكن يكي از دلايل سوختن ايسيو است.

حتماً از باز كردن اين قطعه بسيار حياتي بدون دخالت افراد متخصص اجتناب كنيد. آسيب ديدن ايسيو بخاطر يك اشتباه كوچك، مي‌تواند بهاي بسيار گزافي براي شما داشته باشد.

در اين مطلب به بررسي دلايل خراب شدن ايسيو و چگونگي جلوگيري از آن پرداختيم. در صورتي كه قصد داريد به صورت حرفه اي تعميرات ايسيو را فرا بگيريد، توصيه مي كنيم در دوره هاي آموزش تعمير ايسيو خودرو آموزشگاه فنون برق ثبت نام كرده و در مدت زمان كوتاهي به يك تعميركار حرفه اي ايسيو تبديل شويد.

در دوره آموزش تعميرات اي سي يو به صورت تخصصي به آموزش صفر تا صد تعمير انواع ايسيو پرداخته مي شود.

دوره مالتی پلکس، کلاس برق خودرو، آموزش ریمپ، آموزش تعمیر کولر ماشین از ديگر دوره هاي آموزشي اين آموزشگاه است.


[ بازدید : 167 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به faniherfe است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]